Frågor & svar
Jag går in på en artikel men ser inget pris, varför?
Du har då valt att kika på en produkt som finns i två eller flera varianter, till exempel ett järnset eller en jacka. För att få fram ett pris måste du välja den variant du är intresserad av för att ett pris skall visas. En jacka har i princip alltid samma pris oavsett färg och storlek men ett järnset har olika pris beroende på om du ex väljer stål eller grafitskaft och hur många klubbor du vill ha i setet du beställer.
Vad betyder de olika Leveranstider & Lagerstatus som ni anger på respektive artikelnummer?
Leveranstid 2-3 vardagar: Vi har artikeln på vårt eget lager för omgående leverans.
Leveranstid 4-12 vardagar: Artikeln är slut på vårt eget lager men skall finnas på vår leverantörs lager enligt senaste information från dem.
Leveranstid 2-5 veckor: Artikeln finns ej på vårt lager och finns inte heller på leverantörens färdiglager. Detta kan vara tex järnset som innehåller 3:or, 4:or, GW, SW, LW eller versioner av metalwoods med skaftoption som gör att klubborna byggs på leverantörens customavdelning.
Hur mycket är fraktkostnaden?
Fraktkostnaden är från 79 kr och beror på hur stor din paket är samt vilket fraktsätt du väljer. Du kan se vilken fraktklass en produkt har om du går in på artikeln. När du kommer till kassan finns i regel flera olika fraktsätt att välja på och du ser där exakt vad din frakt kommer att bli. Det billigaste fraktsättet är för närvarande DHL Servicepoint.
Behöver jag logga in för att göra en beställning?
Nej. Första gången du gör en beställning skapas det automatiskt en kundprofil åt dig om du skulle glömma det. På så vis finns dina uppgifter tillgängliga nästa gång du beställer så att du slipper fylla i dessa varje gång. På ditt kundkonto kan du även se status på din aktuella order, se tidigare orders och de eventuella betyg du satt på olika produkter mm. Du väljer givetvis dina inloggningsuppgifter själv och skulle du glömma dem finns en enkel funktion även för detta.
Varför har ni "Klicka för pris" på vissa produkter?
Callaway Golf (Callaway, Odyssey), Taylor Made och Nike har tagit ett beslut på koncern-nivå som säger att inga återförsäljare får visa produktens pris direkt i produktlistningar. Detta resulterar i att man måste klicka in sig på produkten och välja specifikationer (färg, skaft, loft o dyl) för att se priset på den aktuella produkten. Vi tycker givetvis att detta beslut är förkastligt men vi tvingas följa de gällande avtal som råder. Tycker du som konsument också att detta system är förkastligt ser vi gärna att du mailar dina synpunkter angående detta till akuellt fabrikat. Callaway, TaylorMade, Nike.
Varför kan man inte göra ett fullständigt val på Pings klubbor när man beställer dem?
Ping Golf har gått ett steg längre än Callaway, TaylorMade och Nike och tagit ett beslut på koncern-nivå som säger att inga återförsäljare får sälja Pings klubbor via internet utan någon form av kundkontakt. Detta innebär att vi måste maila eller ringa dig för att kontrollera tex vilket flex eller loft du vill ha på de klubbor du beställt. Vi tycker givetvis att detta beslut i de flesta fall är helt förkastligt men vi tvingas följa de gällande avtal som råder. Tycker du som konsument också att detta system är förkastligt ser vi gärna att du mailar dina synpunkter angående detta till Ping.
Har Dimbo Golf någon butik man kan besöka?
Ja. Vi har en stor butik om ca 1000kvm i Skövde som du är hjärtligt välkommen att besöka. Här finns bland annat en inomhus puttinggreen och två golfsimulatorer där du kan testa alla klubbor som finns på lager.
Korttransaktionen blir avbruten när jag försöker beställa, vad är fel?
Alternativ 1: Troligtvis är ditt kort inte anslutet till 3D Secure. 3D Secure är ett skydd mot skimming om ditt kort eller kortuppgifter skulle hamna i orätta händer. Du ansluter dig enkelt till 3D secure via din internetbank.
Hos webbutiker som inte kräver 3D secure är det fullt tillräckligt med uppgifterna som står på kortet för att kunna betala med det. 3D secure kräver ytterligare ett lösenord som inte står på kortet, alternativt att du godkänner betalningen med bankid. Vi rekommenderar starkt att du ansluter ditt kort till 3D secure, det är kostnadsfritt hos de flesta banker.
Alternativ 2: Det är ett tillfälligt fel i kommunikationen mellan din bank och vår betalväxel Nets, troligast är dock det första alternativet.
Jag har avbokat min order, men pengarna är dragna på mitt kort. Vad gör jag?
När du gjorde beställningen reserverade din bank pengar för köpet på ditt konto. De är alltså inte dragna från ditt konto. Denna reservation tas bort automatiskt inom fem arbetsdagar från det att vi makulerar din order. Vill du ta bort reservationen omgående, kontakta din bank.
Byter ni in mina begagnade klubbor?
Med viss reservation. Först och främst måste det vara en modell av senare årsmodell, i gott skick och av ett välkänt fabrikat (är det en metalwood eller putter skall original headcover finnas med). Vi måste hålla en balans mellan tillgång och efterfrågan varför vi ibland inte byter in när vi t ex har max antal begagnade järnset i lager. Vi byter endast driver mot driver, järnset mot järnset osv och enbart mot ordinarieprisprodukt, ej mot reaklubba eller annan begagnad klubba . Inbyte sker endast över disk i butik, ej på distans då vi lämnar inbytespris efter påsyn. Vi byter ej in bagar, vagnar o dyl. Vi köper aldrig in klubbor, vi byter enbart in.
Kan jag köpa reservdelar till min golfvagn hos Dimbo?
Vi får extremt många förfrågningar angående reservdelar till vagnar och vår ambition är att utöka det beställningsbara självbetjäningssortimentet för de vanligaste reservdelarna och fabrikaten (Clicgear, BigMax, SunMountain, Axglo, PowaKaddy & MotoCaddy). För närvarande får man maila in sin förfrågan för reservdelar som inte är publicerade och det underlättar/påskyndar då vårt svar till dig om du bifogar detaljnummer (från tillverkarens sprängskiss) samt foto på detaljen tillsammans med din förfrågan. Under högsäsong är trycket på vår kundtjänst extra stort och vi måste därför prioritera förfrågningar från dem som köpt sin vagn via Dimbo och därför är det bra om du anger tex ditt ordernummer (där du köpte vagnen), kundnummer eller dylikt så vi snabbt kan se att du köpt vagnen hos Dimbo. Då prioriterar vi din förfrågan framför andra. Har du inte köpt din vagn hos Dimbo ber vi dig att kontakta oss under lågsäsong alternativt kontakta den återförsäljare där du köpt din golfvagn.
(OBS, våra leverantörer har många reservdelar på lager men vissa kan vara av den art (tex ovanliga) att de enbart går att beställa en gång per år. Dessa beställningar tar vi emot under sommar/höst och gör en samlingsbeställning på under vintermånaderna .De levereras sedan Till dig på våren.
Har drivern jag tänker beställa laglig trampolineffekt?
Alla drivers som finns på Dimbo.se har godkänd trampolineffekt, även de som finns under begagnat. Är du osäker på om den driver du har idag är godkänd, maila gärna oss och fråga.
Vad är Höger och Vänster inom golfen?
Här gäller det att tänka tvärs om. Har du vänster axel mot hålet när du slår är du högerspelare, har du höger axel mot hål när du slår är du vänsterspelare. Vad gäller handske bär du den på den hand som är närmast hålet när du ställer upp dig för att slå, dvs är du högerspelare köper du handske för vänster hand och är du vänsterspelare köper du handske för höger hand. Alla handskar för högerspelare är för tydlighetens skull kompletterade med ”Vanligast” i sin produktbenämning.
Tack för alla frågor, vi fyller på svar här allt eftersom vi får upprepade frågor om saker som många undrar över =)
Trevlig runda!