G425 Driver
Den primära modellen heter Max på grund av att MOI-värdet är skyhögt, faktiskt Ping´s högsta värde någonsin, och ger den mest förlåtande drivern i golfvärlden. Max Drivern är inte ensam i G425 serien utan kompletteras med G425 LST (Low Spin Technology) och G425 SFT (Straight Flight Technology), så att alla typer av golfare ska hitta sin driver som passar dem.
Max MOI
Ping´s ingenjörer ville uppnå en helt ny prestandanivå i G425 Max och för att uppnå detta så kombinerade de teknologier från både G400 Max och G410 Plus. Ökningen av MOI I detta 460cc-huvudet är till stor del tack vare en flyttbar 26 grams tungstensvikt där Ping´s Dragonfly teknologi möjliggör viktbesparningar. Tungstensvikten är flyttbar I olika inställningar och över ett mindre område än i G410 Plus och LST drivern, för att på så vis flytta tyngdpunkten längre bak och nedåt utan att behöva offra prestanda någon annan stans I designen. Tungstensvikten kan sättas I en utav 3 olika inställningar, neutral, fade eller draw för att påverka bollflykten och förlåtelsen för optimal prestanda.
Genomsnittlig MOI ökning är 14% jämfört med G410 Plus I de olika viktinställningarna, de tre kombinationer av loft och viktposition snuddar vid en kombinerad MOI på ca 10.000 (gm-cm²).
G425 LST (Low Spin Technology)
Modellen som heter LST har ett päronformat huvud på 445cc och ger ett lägre spinntal på ca 200 rpm om man jämför med G410 LST och på 500-700 rpm om man jämför med G425 Max. G425 LST använder sig av en 17 grams CG-vikt för att kunna anpassas efter varje spelares önskade bollflykt och sving, och kan ställas I 3 olika inställningar (fade, neutral och draw).
G425 SFT (Straight Flight Technology)
Missar du vanligtvis åt höger? Då är G425 SFT något för dig. SFT versionen har ett huvud på 460cc och är konstruerad med mer vikt i hälen på klubban för fler fairwayträffar och rakare bollflykt. Den är utrustade med en fast tungstensvikt på 23 gram som främjar en bollflykt från höger till vänster på ca 20-25 meter än om man jämför med G425 Max. Bollflykten hjälps till att påverkas av en lättare svingvikt (D1).
Beprövade innovationer
G425 serien använder sig utav beprövade Ping-innovationer för att bidra till ökad boll och svinghastighet, den patenterade T9s + smidda träffytan för mer längd och flex. Turbulatorer för bättre aerodynamik och en intern ribbstruktur i Ti-8-1-1 huvudet ger ett mer solitt och tilltalande ljud.
G425 driverspecifikationer
Multimaterial-konstruktion: Ett gjutet Ti 8-1-1 huvud, en smidd T9S+ träffyta, justerbar lättvikts-hosel och tungstensvikt.
Loftalternativ G425 Max: 9⁰, 10.5⁰ och 12⁰
Loftalternativ G425 LST: 9⁰ och 10.5⁰
Loftalternativ G425 SFT: 10.5⁰
Storlek på klubbhuvud: G425 Max (460cc), G425 SFT (460cc), G425 LST (445cc)
Standard-längd: 45 1/4"" (PING Tour och eftermarknads-skaft) 45 3/4"" (Alta CB Slate 55)
Lie-inställningar: Upp till 3⁰ flat
Loft-inställningar: 5 inställningar: +-1.5⁰ (0, +1⁰, +1.5⁰, -1⁰, -1.5⁰)
Standard grafitskaft: PING ALTA CB 55 Slate (SR, R, S, X), ALTA Distanza 40
Skaft utan extra kostnad: Mitsubishi Tensei AV Raw Orange 55 (R, S) & 65 (R, S, X), PING Tour 65/75 (R, S, X) Aldila Rogue White 130 M.S.I. 70 (R, S, X)
Standard grepp: Arccos Caddie Smart Grip (Golf Pride Lite 360 Tour Velvet) i 4 storlekar (Red -1/32"", Aqua -1/64"", White Std., Gold +1/32"")